Proteção Eficiente em redes EON

/A Machine-verified Theory of Commuting Strategies for Product-Line Reliability Analysis

/A Novel Approach for Conflict Detection and Resolution for Trajectory-Based Operations in 4D-Navigation using NoSQL Databases and Local Search Algorithms

/Aceleração de Algoritmos de Bioinformática Utilizando a Plataforma Parallella

Data: 05 de abril de 2019

Local: Sala Multiuso CIC 

 

Horário: 14h

Palestrante: Paulo José de Souza Júnior (doutorando) 

Orientadora: Prof. André Drummond

Título: Proteção Eficiente em redes EON

Resumo: Neste estudo, exploramos o compromisso entre disponibilidade e taxa de bloqueio, de diferentes esquemas de proteção. A eficiência da disponibilidade está diretamente ligada ao tipo de proteção, e a taxa de bloqueio depende da capacidade consumida pela proteção. Os nosso resultados mostram que a disponibilidade e a taxa de bloqueio podem ser melhoradas com o pré-provisionamento. Existem muitas soluções de provisionamento de proteção, mas poucos estudos sobre pré-provisionamento na literatura. O provisionamento é o modo clássico de criação de caminho óptico após a chegada de uma demanda, e o pré-provisionamento é a reserva de caminho óptico antes da chegada da demanda, ou seja, uma topologia virtual estática. A capacidade pré-provisionada pode ser aumentada em prol de uma maior disponibilidade e menor taxa de bloqueio. Este estudo mostra que a técnica de pré-provisionamento pode ser explorada para praticamente zerar o ST e reduzir o PST, aumentando a disponibilidade.

 

Horário: 14h30

Palestrante: Thiago Mael de Castro (doutorando)

Orientador: Prof. Vander Alves

Título: A Machine-verified Theory of Commuting Strategies for Product-Line Reliability Analysis

Resumo:A Software product line engineering is a means to systematically manage variability and commonality in software systems, enabling the automated synthesis of related programs (products) from a set of reusable assets. However, the number of products in a software product line may grow exponentially with the number of features, so it is practically infeasible to quality-check each of these products in isolation. There are a number of variability- aware approaches to product-line analysis that adapt single-product analysis techniques to cope with variability in an efficient way. Such approaches can be classified along three analysis dimensions (product-based, family-based, and feature-based), but, particularly in the context of reliability analysis, there is no theory comprising both (a) a formal specification of the three dimensions and resulting analysis strategies and (b) proof that such analyses are equivalent to one another. The lack of such a theory hinders formal reasoning on the relationship between the analysis dimensions and derived analysis techniques. To address this issue, we formalize seven approaches to reliability analysis of product lines, including the first instance of a feature-family-product-based analysis in the literature. We prove the formalized analysis strategies to be sound with respect to the probabilistic approach to reliability analysis of a single product. Furthermore, we present a commuting diagram of intermediate analysis steps, which relates different strategies and enables the reuse of soundness proofs between them. Additionally, we reduce the risk of human error by formally specifying the resulting theory in an interactive theorem prover. After this ongoing process is complete, we plan to report on the results and then investigate design patterns and explore the potential of generalization of the resulting specification.

 

Horário: 15h

Palestrante: Vitor Filincowsky (doutorando)

Orientador: Prof. Li Weigang

Título: A Novel Approach for Conflict Detection and Resolution for Trajectory-Based Operations in 4D-Navigation using NoSQL Databases and Local Search Algorithms

Resumo:Implementation of Trajectory Based Operations (TBO) has been updating the structure of the advanced Air Traffic Management (ATM). Although several methodologies for conflict detection and resolution (CDR) have been developed to the aviation community, the legacy problem is to find an efficient scheme to present the trajectories in this complex network with massive data and further to detect and efficiently resolve the conflicts on the flight paths. In this research we develop a CDR framework based on the management of predicted 4D-trajectories using Not Only SQL (NoSQL) databases and local search algorithms for conflict resolution. This work describes the architecture and algorithms of the proposed solution in 4-Dimensional Trajectory (4DT).

 

Horário: 15h30

Palestrante: Gustavo Siqueira Vinhal (doutorando)

Orientador: Prof. Ricardo Pezzuol Jacobi

Título: Aceleração de Algoritmos de Bioinformática Utilizando a Plataforma Parallella

Resumo: O avanço tecnológico na área de aquisição de imagens resultou em um grande volume de dados a serem processados. O tratamento desses dados exige novas tecnologias com alta capacidade de processamento. Em especial, imagens médicas possuem alta quantidade de dados que precisam ser processados muitas vezes com restrições no tempo de processamento. Ao longo dos anos pesquisas estão sendo desenvolvidas utilizado algoritmos paralelos para fornecer uma solução eficiente com tempo de computação aceitável para tais problemas. A aplicação desses algoritmos em plataformas embarcadas traz ganhos no sentido da redução do volume de equipamentos necessários para processar as imagens. Porém, tais plataformas não dispõem de recursos de hardware suficientes para processar imagens de alta resolução. Nesse sentido, este trabalho apresenta alternativas de implementação para paralelizar algoritmos de processamento de imagens utilizando uma plataforma embarcada denominada Parallella.

 

Profa Célia Ghedini Ralha (Este endereço de email está sendo protegido de spambots. Você precisa do JavaScript ativado para vê-lo.)

Coordenadora dos Seminários de Pós-Graduação em Informática 2019-1